piątek, 15 maja 2015

25. Lirael - Garth Nix

Tytuł: Lirael
Tytuł oryginalny: Lirael
Autor: Garth Nix
Wydawnictwo: Wydawnictwo Literackie
Liczba stron: 488









Drugi tom trylogii o starym królestwie ucieszył mnie niezmiernie. Lirael- córka Clayrów nie zawiodła moich oczekiwań i wprowadziła mnie znów do magicznego świata. Akcja drugiego tomu rozgrywa się kilkanaście lat po przejęciu władzy przez Sabriel i Touchstone, którzy zaprowadzili pokój w starym królestwie. Niestety zło znów zaczyna się budzić, a pokonanie go jest zadaniem nowego pokolenia.

Niebezpieczne zadania będą spoczywać głównie w rękach młodziutkiej Lirael, córki Clayrów, jak i Sametha, syna Sabriel i Touchstone'a. Czy Lirael i Samenth dadzą sobie radę z potęgą przeciwnika, gdy przyjdzie czas, aby stawić czoła licznej armii wroga?

Samenth nie czuje się dobrze w Królestwie, presja która na nim ciąży nie pozwala zaaklimatyzować się w jego własnym domu. Lirael pozbawiona daru widzenia, tak normalnego w rodzie Clayrów. Oboje odosobnieni, z magiczną mocą staną naprzeciw zła, zagrażającemu królestwu. Ich ścieżki się połączą i może wreszcie odnajdą upragnione miejsce w świecie, gdzie ktoś zrozumie ich pragnienia.

Jestem pod wrażeniem w jaki sposób autor połączył, a za razem oddzielił dwa światy jakimi jest Stare królestwo, kraina pełna magii i dziwnych tworów a Ancelstierre, w którym ludzie nie wierzą w coś takiego jak magia, posługują się komórkami i grają w piłkę nożną. Garth Nix zrobił to w tak zmyślny sposób, wręcz naturalny. Że w ogóle nie zdziwiłabym się gdyby, tak na przykład koło mojego domu pojawił się mur, gdzie po jednej stronie Ja grałabym w gry na telefonie, a po drugiej stronie biegali by czarodzieje.
W drugim tomie poznajemy nowe zagadnienia związane z magią jak i z samym darem widzenia. Wraz z czytaniem uzupełniamy wiedzę o starym królestwie i rodzie Clayrów. Poznajemy nowe miejsca, jak, np. Lodowiec Clayrów, Czerwone jezioro, oraz wiele innych. 
Barwne opisy, prosty ale na świetnym poziomie, język jakim posługuje się autor sparwił, że książkę czyta się błyskawicznie, dzięki perfekcyjnie wykreowanym postacią jak i, ich królestwom łatwo to wszystko sobie wyobrazić. Mimo, że bohaterzy na każdym kroku spotykają zło, z którym trzeba się uporać nie brakuje im też poczucia humoru.
Jeżeli przeczytaliście pierwszy tom, jestem pewna, że sięgniecie po drugi, każdy kogo zachwyciła Sabriel, będzie chciał poznać dalsze losy królestwa.
Jeżeli nie mieliście takiej okazji, to zachęcam bardzo serdecznie do zapoznania się z tajemnicami Starego Królestwa. Obiecuje, że się nie zawiedziecie. Lirael i jej historia już na was czekają.

ocena:
9/10

4 komentarze:

  1. Intryguje mnie ta seria i długo się wahałam, czy ją zaczynać, bo już zbyt wiele serii mam rozpoczętych. Ale jak już się zdecydowałam, to nie mogę nigdzie trafić na pierwszy tom... :<

    Zapraszam do siebie
    http://to-read-or-not-to-read.blog.pl/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Empik, Matras, Bonito tam na pewno jest.
      Chętnie zajrzę do Ciebie. ;)

      Usuń
  2. Hhhm nie czytałam jeszcze ;D

    rilseee.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń